Monicas skafferi

Äntligen har jag kommit till skott med att skapa min egen blogg där jag tänker samla mina bästa recept, vore jättetrevligt om någon mer vill dela dem med mig! Xoxo

Smörgåstårta

Publicerad 2015-02-21 21:11:00 i Allmänt, Smörgåstårta,

 
Hipp Hipp Hurra för Frida som fyller år idag!
Dagen till ära måste vi göra en smörgåstårta, det var så länge sedan + att det är väldigt praktiskt när man inte vet hur många som kommer eller vilken tid, då är det bara att plocka fram.
 
Så här mycket går det åt till en tårta för 20 personer:
12 skivor landgångsbröd (kantskärs)
4 skivor kavring, längdskuren, kan vara svårt att få tag på, då får man pussla ihop små skivor det går bra(kantskärs).
500 gr keso
4 dl creme fraiche
150 gr creme Bonjour
250 gr ädelost
500 gr majonnäs
650 gr varmrökt lax
1 burk 500 gr handskalade räkor i lag
6 stora ägg
300 gr kallrökt lax i skivor
1 burk svart kvavial a 80 gr
1,5 gurka
200 gr dill
400 gr mjukost
1 citron
Tabasco några droppar
 
Gör gärna i ordning tårtan kvällen före, dekorera sedan samma dag.
Alternativt gör i ordning de 3 olika fyllningarna dagen innan och montera sedan samma dag.
 
Fyllning 1:
Lägg ut 4 rader med kavring och bred på fyllning 1
150 gr färskost, Creme Bonjour
250 gr mögelost
1 1/2 dl keso
 
Fyllning 2:
Lägg på 4 rader med landgångsbröd och bred på fyllning 2
250 gr hackade räkor
1 dl majonnäs
1 1/2 dl keso
2 dl creme fraiche
1 dl hackad dill
2 hårdkokta ägg, hackat
Tabasco, några droppar
  
Fyllning 3:
Lägg på 4 rader med långgångsbröd och bred på fyllning 3
650 gr varmrökt lax
1 1/2 dl keso
2 dl creme fraiche
1 dl majonäs
1 dl hackad dill
Avsluta med de sista 4 skivorna bröd överst
 
Dekor:
400 gr mjukost
2 dl majonnäs
Blanda ihop
1 gurka tunnskivad 
4 stora ägg hådkokta
300 gr kallrökt lax skivad
250 gr räkor
80 gr svart stenbitsrom
Dillvippor
 
Samtliga fyllningar ska bara röras ihop och breds på i olika lager.
Dekoren: Bred en blandning av mjukost och majonäs över och runt tårtan, Dekorera runt kanterna med tunt skivad gurka. Dekorera sedan efter tycke och smak.
 
Receptet har jag fått från Anneli Hydéns pappa Jan. 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mats

Publicerad 2015-02-22 09:16:50

Tack för smakprov, Monika!
Kanongott!!!

Postat av: Elin

Publicerad 2015-11-10 12:14:03

Hejsan! Vi har satt ihop en lista med smarriga smörgåstårte-recept där vi tagit med ditt recept :) Man kan rösta på sin favorit, så tipsa gärna dina läsare om det! http://blogg.se/article/2015/november/smarriga-smorgastartor.html <- här är länken till artikeln.

Ha en fin dag!
Hälsningar,
Bloggredaktionen

Svar: Oj, vad roligt! Tack för det./ Monica
Monica

Postat av: Lena

Publicerad 2015-11-10 15:12:21

så gott det ser ut.

Svar: Tack, vad roligt!
Monica

Postat av: Moa

Publicerad 2015-11-10 19:32:23

Snygg smörgåstårta! :D

Svar: Tack snälla!
Monica

Postat av: ajlimullersandvik.blogg.se

Publicerad 2016-06-05 10:05:46

Men yummie yummie yuuuummmiiiiee!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Monica

Äntligen har jag kommit till skott med att skapa min egen blogg där jag tänker samla mina bästa recept, vore jättetrevligt om någon mer vill dela dem med mig! Xoxo

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela