Monicas skafferi

Äntligen har jag kommit till skott med att skapa min egen blogg där jag tänker samla mina bästa recept, vore jättetrevligt om någon mer vill dela dem med mig! Xoxo

Hemmagjord pasta

Publicerad 2017-02-12 20:17:00 i Allmänt, Pasta,

Jäklarns vad gott det blev att göra egen pasta.
Maken kom hem med en nyköpt pastamaskin från Clas Olsson.
Kvalitén känns otroligt bra.
 
 
Hur gör man en pastadeg undrar vi och börjar googla!
Durumvetemjöl och ägg kändes obligatoriskt, men sen då?
Ibland känns det jobbigt när det inte finns något facit.
Salt ska det absolut inte vara i degen, sade en del, det viktiga är att koka pasta i rejält med saltat vatten.
Olja av något slag skulle heller inte behövas tyckte en del.
 
 
Vi tog beslut och det blev kanon!
 
 
Pastadeg:
500 gram durumetemjöl
5 st ägg
 
 
Fyllning:
Parmaskinka
Mozzarellost
Västerbottenost
Basilika
Olivolja
Salt och peppar efter behag
 
Tomatsås:
1 burk coctailtomater av god kvalité
2 Sardeller
1 Charlottenlök
2 Vitlöksklyftor
Chiliflakes
Salt
Basilika
Timjan
Kycklingbuljong
Grädde
 
Detta blev en väldigt stor deg som inte gick åt men som går jättebra att spara i kylskåpet i flera dagar.
Tänk bara 1 ägg per 100 gr mjöl, kanske hade 300 gr mjöl och 3 ägg varit mer lagom för oss.
 
Vi ville göra fina pastakuddar med en god fyllning.
 
Degen ska knådas länge och på det klassiska sättet att lägga äggen i mitten av mjölhögen och med hjälp av en gaffel vispaihop smeten till en ganska hård deg. Blir degen för hård så kan man blöta händerna lite i vatten när man knådar degen för att få i lite vatten.
 
Förbered fyllningen, fördelen är att man kan välja det man gillar och har hemma.
Hacka ner fyllningen till en "smet".
 
Man måste ju inte ha en pastamaskin till just denna rätt, skulle lika gärna kunna kavla ut degen, ären om det inte är lika lätt.
Men vill man göra tagiatelli eller spagetti då är det ju perfekt med en pastamaskin.
 
Plasta in degen ordendligt, lägg i kyl minst 30 minuter innan utkavling, den går jättebra att gör dagen före om man vill spara tid.
 
Tag en bit av degen och kör genom falsen på pastamaskinen, man ställer in olika tjockleksgrader på pastamaskinen, börja med 0 och öka en i taget till lämlig tjocklek, vi avsluta på nr 6.
 
Gör runda ringar med hjälp av en utstickare eller glas.
Fyll rundlarna med den goda fyllningen, vik ihop och försegla med hjälp av en gaffel.
 
Smält sardellen, lite finhackad lök samt vitlök. i olja i en stekpanna.
häll på tomaterna och kryddorna, runda av med lite grädde.
 
Koka pastakuddarna försiktigt i välsaltat vatten i 2-3 minuter. Plocka upp dem försiktigt med en hålslev. 
Och lägg dem sedan i den nygjoda tomatsåsen.
 
Serveras med riven västerbottenost/parmensanost.
 
Njut!
 
 

Kommentarer

Postat av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

Publicerad 2017-02-13 10:46:44

Så gott

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Monica

Äntligen har jag kommit till skott med att skapa min egen blogg där jag tänker samla mina bästa recept, vore jättetrevligt om någon mer vill dela dem med mig! Xoxo

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela