Monicas skafferi

Äntligen har jag kommit till skott med att skapa min egen blogg där jag tänker samla mina bästa recept, vore jättetrevligt om någon mer vill dela dem med mig! Xoxo

Pocherad piggvar med vitvinssås

Publicerad 2021-02-06 19:51:56 i Allmänt, Fisk, Sås,

Alltså wow, vad gott det blev med Piggvar med vitvinssås!!!

(null)

Jag kan tyvärr inte ta på mig äran som kock, det gör min man som lagat efter konstens alla regler!
Det enda jag gjorde var att ringa fiskdisken på en större matvarubutik och beställde en Piggvar på torsdagen, priset var 269 kr kilot, kommer på fredagen och ska väga mellan 1,6 - 2,0 kg, vår vägde 1,7 kg. 
(null)

Färgen på Piggvaren var  ganska  ljus, blev förvånad då jag trodde den skulle vara lite mörkare men det beror tydligen på hur de anpassar sig till bottenförhållanden.

Skölj av fisken lite och filea, det blir 4 st filéer,
2 st är något tjockare och de 2 på undersidan av fisken blir lite tunnare.
Släng absolut inte skråvet utan koka fond på det som är en av hemligheten till den fantastiskt goda vitvinssåsen. glöm inte att ta bort gälarna bara😜. Se fond nedan.

Den andra hemligheten till den goda såsen är att koka ner 4 dl grädde i en separat kastrull till 2 dl, det bli en lite knäckig smak. 

Den tredje hemligheten är att koka ner 3 dl vitt vin i en separat kastrull tillsammans med charlottenlök och en timjankvist 
ner till 1  1/2 dl.

Fond
Skråvet från fisken
Banancharlottenlök 1 st
Purjolök 1/2
Lagerblad 1 st
Timjanskvist
Vitpepparkorn 10 st
Fänkål 1/2
Rotselleri 1 1/2 dl 
Smör 2 msk
Vatten ca 2 liter så allt täcks

Fräs grönsakerna i smör i en kastrull utan att de får färg i några minuter, lägg sedan i skråvet och täck med vatten. sjudas i ca 25 minuter och skumma väl.
Sila av alla grönsaker och fiskskrovet.
Koka ner buljongen utan lock till ca 4 dl, det tar ett tag. Detta gör man på förmiddagen eller dagen innan så är det avklarat.

Koka ner vitvinet
Vitt vin 3 dl
Banancharlottenlök 1 st
Timjankvist
Smör 1 msk

Fräs hackad lök och timjan i 1 msk smör i en separat kastrull i en minut utan att det får färg.
Tillsätt vinet och koka utan lock tills 1 1/2 dl återstår. Sila avkoket.
Tillsätt 4 dl av den nerkokta fiskfonden i det nerkokta vinet och koka ner ytterligare till hälften.

Koka ner grädde.
Grädde 4 dl (40% fetthalt)

Koka grädden i en separat kastrull på medelvärme försiktigt tills 2 dl återstår, glöm inte att röra under tiden så att det inte bränns.
Grädden blir tjockare, gulare och får en knäckig smak.

Själva monteringen av vitvinsåsen 
Vispa mer den reducerade grädden i vitvinsreduceringen.
  • Red ev av med lite maizenamjöl blandat med vatten.
Smaka av massor av gånger och salta o peppra vid behov. Det är nu det magiska sker.
Vispa ner 2 msk smör mot slutet.

Fisktillredningen i ugn på 150 grader
Fiskfiléer skinnfria
Banancharlottenlök 1 st
Vitt vin ca 2 dl
Salt
Smör 1 msk

Lägg fiskfiléerna i en smord ugnsfast form, salta, strö över hackad charlottenlök och häll över vinet.
Täck formen med bakplåtspapper som ett lock.
Ställ in formen mitt i ugnen på 150 grader i ca 12 minuter tills fisken är genombakad.

Servering
Lägg upp fisken på tallrikar och slå över rikligt med sås. Servera med kokt potatis och grönsaker.

Nu har man en jättefin vitvinssås. Uppskatta den mängd som går åt till middagen.
Eftersom vi  bara var 2 personer lyxade vi till det hela ytterligare med både lite löjrom, forelllrom och finhackad gräslök i såsen, tillsatte 1 msk creme fraiche också i såsen. Eftersom det inte är säsong på sparris så valde vi  kokt Sugersnaps som grönsak samt kokt potatis.
Som dryck lade vi till några "tior" extra och köpte ett Sancerrevin, det vart så himla gott!
De två lite tunnare filéerna som var kvar, tillagade vi dagen efter med hälften av vitvinsåsen, vi gjorde en superlyxig fiskgratäng med gratinerat mos,
Den godaste fiskgratängen ever!!!
tyvärr fick jag inte till en bra bild, 

Kommentarer

Postat av: Frida

Publicerad 2021-02-08 12:32:42

Oj vad gott :)!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Monica

Äntligen har jag kommit till skott med att skapa min egen blogg där jag tänker samla mina bästa recept, vore jättetrevligt om någon mer vill dela dem med mig! Xoxo

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela