Monicas skafferi

Äntligen har jag kommit till skott med att skapa min egen blogg där jag tänker samla mina bästa recept, vore jättetrevligt om någon mer vill dela dem med mig! Xoxo

Svartvinbärsgelé

Publicerad 2015-11-15 14:57:42 i Allmänt, Sylt,

 
Tog fram lite svartavinbär ur frysen, behöver gelé till söndagens middag!
 
1 liter svartavinbär
1 1/2 dl vatten
1 krm citronsyra
Pektin vid behov (jag tog 1 tsk)
 
9 dl socker per liter avrunnen saft
 
Vinbären ska vara knappt mogna.
Man behöver inte rensa bort stjälkarna eller  blad.
Koka upp bär och vatten tills bären avgivit sin saft i ca 10 minuter, skumma gärna under tiden.
Häll bärmassan i en silställning, låt självrinna ca 30 minuter.
 
Mät upp den avrunna saften och ta den sockermängd som behövs i förhållande till hur mycket saft det blev.
Koka upp saften, skumma.
Häll i sockret, koka upp och skumma.
Rör i citronsyra och pektin, koka upp.
 
Häll upp gelén direkt på varma rengjorda små glasburkar, sätt på lock.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Monica

Äntligen har jag kommit till skott med att skapa min egen blogg där jag tänker samla mina bästa recept, vore jättetrevligt om någon mer vill dela dem med mig! Xoxo

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela