Monicas skafferi

Äntligen har jag kommit till skott med att skapa min egen blogg där jag tänker samla mina bästa recept, vore jättetrevligt om någon mer vill dela dem med mig! Xoxo

Rimmad torskrygg med brynt smör

Publicerad 2019-02-09 19:31:40 i Allmänt, Fisk,


I kväll har vi tillagat rimmad torskrygg med brynt smör och sugersnaps som är förvällda snabbt i saltat vatten, så att det blir lite krisp. Till detta hade vi ett väldigt gott vitt vin.

  (null)


Hur kan någonting så enkelt bli så gott så man nästan svimmar!? Och dessutom till ett fantastiskt pris.
Köpte idag en bit Skreitorsk på 2.7 kilo för 240:- . Det är säsong nu.
Maken fick det stora nöjet att skära ut själva torskryggarna, nämligen 2 st på 675 gr vardera. 
Detta innebär att vi kan göra 2 olika rätter för 4 personer på själva torskryggarna, och sedan kan vi dessutom göra en fisksoppa på slagsidorna med en fond från skrovet.
Ser framemot morgondagen då vi ska laga något spännande av den andra halvan av torskryggen.

Torskrygg ca 675 gr 
 Sugersnaps 
Potatis 
Smör ca 100 gr

Rimma torskryggen i en 10 procentig saltlag i ca 1 timme, är du rädd för salt dra ner på tiden.
Saltlag:
1 liter vatten
1 dl salt
1 1/2 msk socker
Röres kallt tills saltet löses,
Lägg ner portionsbitarna (4st) i saltvattnet.

Ta sedan upp torskbitarna ur vattnet, torka av torskbitarna  med hushållspapper.  Vitpeppra med kvarnen.
Stek torskbitarna i smör någon minut på vardera sida, sätt sedan in stekpannan i ugnen på 125 grader tills att innertemperaturen är 52 grader.
Servera med god kokt potatis, förvällda sugersnaps och den superviktiga brynta smöret som gifter dig perfekt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Monica

Äntligen har jag kommit till skott med att skapa min egen blogg där jag tänker samla mina bästa recept, vore jättetrevligt om någon mer vill dela dem med mig! Xoxo

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela